woensdag 4 mei 2016

Lieveling

Eindelijk heb ik weer even een momentje om wat te typen. Er is natuurlijk een hoop gaande in de tuin want.. het is lekker weer! Eindelijk! Er kan nu eigenlijk pas echt gemoestuind worden, en daar ga ik dan ook dankbaar gebruik van maken.
Maar eerst even over waar ik me de afgelopen tijd onder andere mee bezig heb gehouden.
Al een tijdje heb ik een lieveling op de vensterbank in de keuken staan. De vrolijke citroenverbena, ook wel verveine of ijzerhard genoemd. Nog nooit eerder had ik ervan gehoord, maar op een dag toen ik met een waardebon op zak een bepaald tuincentrum inliep voor groenteplantjes, kwam ik het tegen. Een enkel eenzaam plantje stond er tussen de overbekende munt, peterselie, basilicum en tijm. Ik was nog veel te vroeg voor groenteplantjes bleek, maar wilde ook weer niet met lege handen naar huis. Ik nam het dus maar mee omdat het zo lekker rook. Zonder enig idee hoeveel plezier het me nog zou opleveren.

Thuis bleek dat ik het nog helemaal niet in de tuin mocht zetten, en dat hij alleen zomerse temperaturen buiten kon overleven! Ik had al bijna spijt van het plantje, maar besloot toen om het maar op de vernsterbank te zetten, hopend dat het niet giftig was voor de kat. Want ja.. 't plantje rook zo lekker.

Nu, een maand later, is het mijn mooiste aanwinst! Ten eerste is het niet giftig voor de kat.. mooi.. Maar wat een mooie helder lichtgroene plant is het geworden! Het groeit ontzettend snel, begroet me elke morgen weer met de heerlijkste frisse citroenlimonade-geur, en zodra de zon door zijn heldere, frisgroene blaadjes schijnt weet je niet wat je ziet!


Ok, foto's nemen is nou eenmaal niet mijn sterkste punt met mijn telefoon, maar zelfs dan lijkt de plant wel van zichzelf te schijnen!

Om alles nog veel en veel leuker te maken, het geeft ook nog een heerlijke verfrissende thee ook. Eigenlijk nog lekkerder dan verse muntthee. Ik heb ook munt in mijn tuintje staan, maar om eerlijk te zeggen maak ik daar haast geen thee meer van. Geef mij maar een frisgroen drankje van dit exemplaar!
Met bibberende handjes knipte ik hem voor het eerst in een nieuwe vorm zodat hij wat steviger zou staan, hopende dat hij het zou blijven doen. Maar voor ik het door had had hij gewoon weer aan de uiteindjes mooie nieuwe sprietjes gemaakt en werd hij op die manier steeds breder en mooier. Wat een plant om op te oefenen zeg!

Nu veel later heb ik dan eindelijk opgezocht wat voor een thee de verbena eigenlijk geeft, en of het nog werkzaam is tegen bepaalde dingen. Nou.. ja dus!
Hieronder een linkje voor meer info:
De geneeskracht van de verbena

Ik heb hem even wat teveel laten doorgroeien door drukte en eigenlijk werd hij gewoon te groot. De stengels werden te dik en hij schoot teveel de hoogte in. Ik heb hem gisteren dus flink drastisch gesnoeid, van het plaatje hierboven naar:


Oef.. dat voelde ik wel. Maar het was volgens mij wel nodig. Nu ben ik benieuwd of hij ook daadwerkelijk gewoon weer leuk zijsprietjes gaat maken zoals ik het bedoeld heb.
Het resulteerde ook in een ongelovelijke verwennerij namelijk een volle theepot met citroenverbenathee voor twee!


Dat is pas groene thee ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten