maandag 16 mei 2016

Voortgang

Het is nu 16 mei, officieel is het moestuinseizoen nu echt geopend! Nu de dagen van de 'ijsheiligen'  voorbij zijn zou het dus niet meer moeten kunnen vriezen. Nja, dan was dit jaar zeker de uitzondering op de regel want het schijnt wel aan de grond te hebben gevroren vannacht. Gelukkig dacht ik gisteravond er wel aan om  mijn vensterbankbaby's (peuters ondertussen) binnen te zetten.

De peuters bestaan nog steeds uit broccoli, bloemkool, twee soorten courgettes en watermeloen. Ik heb ze de afgelopen dagen elke dag heen en weer zitten slepen om ze langzaam aan te harden aan de buitenlucht. Op dit moment staan ze ook weer buiten op een beschut plekje in de zon (als die nog gaat schijnen).

Vensterbankpeuters

Er is echter een klein probleempje. De broccoli en de bloemkool kan ik mooi uit elkaar houden, en drie plantjes van 1 soort courgette zijn ook duidelijk goed gezaaid en gelabeld. De 'patty pan squash'- courgette en de watermeloentjes echter, zijn compleet in de war geraakt! Ik geloof zelfs dat bij het zaaien in de potjes ik al een fout heb gemaakt, waardoor de verkeerde zaadjes in de verkeerde potjes zijn beland.
Het enige wat ik kan doen is ze gewoon verder te laten groeien, en hopelijk wordt het onderscheid wat duidelijker tussen de verschillende plantjes.

Hoe dan ook, vanaf morgen wordt het weer wat warmer en dan ga ik de broccoli en de bloemkool hun nieuwe gereserveerde plaatsjes laten zien in de tuin. Ook de courgettes wil ik gaan uitplanten. Ik twijfel alleen dus nog over welke planten dat nou precies zijn! Ook weet ik nog niet of ik ze allemaal ga planten op een klein oppervlak, want dan moet ik er wel weer een aantal uit halen als ze groter worden. Dit is toch jammer van die mooie verwende plantjes.Ik kan ze ook ze gewoon lekker verspreid in de tuin planten op de lege plekken die er nog zijn, maar dan ga ik wel met een mega oogst zitten straks! Ik weet niet eens of ik wel van courgettes houd. Goed, ik kan de oogst altijd nog uit gaan delen in de buurt ofzo..

Als ik uiteindelijk de watermeloenplantjes eruit weet te vissen, dan ben ik bang dat ik ze weg ga doen. Ze hebben het de afgelopen tijd te vaak veel te koud gehad, en het beste is om gewoon morgen weer een nieuwe batch te zaaien op de vensterbank en dan te harden in de kas, waar ze uiteindelijk ook gaan blijven.

Het is heerlijk om te zien dat alles groen begint te worden, en de tuin een soort oase-achtige uitstraling begint te krijgen! Vanochtend maakte ik deze foto van de achtertuin. Een beetje overbelicht door de zon dat wel, maar wat een verschil met de foto die ik heb geüpload op de blog op 29 april. Er zit maar 17 dagen tussen!

Tuintje in de ochtendzon

Heerlijk he.. Wat een verademing om nu naar iets moois te kunnen kijken vanuit de woonkamer. Ik ben ook erg tevreden over hoe het gras aan het groeien is. Eerst leek het niet goed gedaan te zijn en was het echt veel te dun op plekken, maar het begint nu toch behoorlijk dicht te worden! Heel mooi en fris groen.

De rest groeit dus ook lekker door, dat is wel te zien! De chinese kool en de andijvie in de bakken achterin de tuin heb ik wat meer ruimte gegeven door ze elk hun eigen vakje te gunnen. De bakken zijn nu dus alweer helemaal volgezaaid en geplant. Zo stonden ze er vanochtend bij:

De bakjes, 16 mei

Alle plantjes zijn helemaal happy in hun eigen vakje, dus ik ben benieuwd hoe groot ze nog gaan worden! De andijvie kan je wel plukken tussendoor, dus deze kan ik nog een beetje binnen de perken houden. De kool daarentegen begint nu al buiten proporties te groeien, dus ik weet niet of de ruimte wel gaat voldoen. Dat is ook wel het leuke van voor het eerst een moestuin hebben, ik heb geen flauw idee wat ik moet verwachten!
De radijs onderin groeit natuurlijk lekker door, de suikerpeulen in het midden bovenin zijn ook heel wat van plan, en de slatjes in de rechterbak laten langzaam maar zeker ook hun derde en vierde blaadjes zien.
In de linkerbak heb ik bovenin dille aan het groeien, maar deze gaan het zwaar krijgen met de chinese kool als buurman! In het midden is er nog 1 vakje waar nog niets zich laat zien. Hier heb ik de peterselie gezaaid, maar die is berucht om de enorme lange tijd die het neemt om uit te kiemen.

Hieronder nog een foto van de rest van de moestuin:

(Moes)tuintje 16 mei

Het is niet een hele duidelijke foto, maar dat het allemaal lekker groeit is wel te zien. De tuinbonen links groeien richting de top van het rekje (met trossen en trossen bloemen), de uien en knoflook vallen op door hun lange sprieten en de sla, rucola en spinazie groeien langzamerhand over het randje heen. Bijna elke dag haal ik een enorme bak met groenvoer uit de tuin, en het is nog altijd even lekker. Al die verschillende smaakjes door elkaar heen, heerlijk. Ik probeer de kas leeg te krijgen (voor de watermeloen uiteindelijk), maar er zitten nog zulke reuzensla's in dat dit nog wel een weekje gaat duren!

Nou... Ik wilde een moestuin beginnen. Al in oktober toen we hier kwamen wonen. Nooit in my wildest dreams had ik gedacht dat het zo veel zou opleveren! Het is elke dag een beetje gratis therapy, het maakt me gelukkig elke keer als ik naar buiten kijk, het is gezond en geeft me beweging, het laat mij heerlijk creatief bezig zijn, alles wat ik aanraak verandert in.. groen, en het is ook nog zooo ontzettend lekker!

Wat een rijkdom!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten