zondag 8 mei 2016

Meituintje

Volgens mij wordt het eens tijd om de moestuin wat dichterbij te gaan bekijken. Het lekkere weer duurt nu al een paar dagen, en met drie dagen van 26 graden achter elkaar lijkt de boel langzamerhand te beginnen aan een echte inhaalspurt!
Hoog tijd om overal fotootjes van te maken, zodat de voortgang leuk te zien is. Uiteindelijk is dit, naast het oogsten, het leukste deel van een moestuin hebben, toch? Om alles de grond uit te zien komen en z'n uiteindelijke vorm te zien krijgen, super! Ook heb ik tot nu toe nog nauwelijks last van ongedierte. Er zijn wel slakken, en ze knabbelen ook wel aan de sappige groene blaadjes, maar er staat nu zoveel in de tuin dat er genoeg overblijft voor mezelf. Het is dus nog geen tijd voor biervallen o.i.d. het blijft dier (en bier-) onvriendelijk.

Als eerste zijn de aardbeitjes gaan bloeien. De eerste paar bloemen in april heb ik er af gehaald zodat ze nog wat energie in het groeien zouden gaan stoppen. Nu hebben ze zo dankbaar een tweede batch kroost gemaakt dat ik het niet meer over mijn hart verkrijg om die er af te knippen. Dan maar wat minder groei en aardbeitjes. Volgend jaar volgen er vast nog wel meer!

Mijn aardbeiplantjes. Zes stuks in leuke hangpotjes aan de schutting
Je kan al wat bloemetjes zien op de foto. De plantjes hangen aan de schutting op een lekker beschut plekje, maar krijgen ook volop zonlicht voor een groot gedeelte van de dag. Onder de aardbeitjes heb ik links mijn bes staan, die het zo fantastisch goed doet! Hij had maar een paar zielige blaadjes toen ik'm kocht. Ook staat de doornloze braam aan de rechterkant en die begint nu een paar mooie sprieten te maken die ik uiteindelijk langs de aardbeien wil leiden.

Gezellig hoekje, inc. lichtgevende tulpen!




Naast de aardbeien ben ik volop in mijn nopjes over de tuinbonen! Ze kwamen als kleine aliens uit de grond gegroeid, met liefde heb ik een groeirekje in elkaar geknutseld voor ze, en moet je ze nu zien!
Een voor en na foto:

De kleine 'aliens'
5 prachtige trotse planten

Mooi he! Maar wat nog veel leuker is:

De eerste bloemen aan de tuinbonen

Ze maken bloemetjes! Wel heel bijzonder, ook al weet je dat dit natuurlijk de bedoeling is. Ik kijk er naar uit om de ontwikkeling van deze bloemetjes te zien naar echte bonenpeulen.

Er zijn nu eigenlijk drie verschillende moestuinlocaties in de achtertuin. Dit was oorspronkelijk misschien niet zo de bedoeling, maar het is zo leuk gebleken om te doen dat er steeds meer grond werd opgeëist door kleine zaailingetjes. De eerste moestuin die ik heb aangelegd heeft ongeveer 12 vakjes met uiteenlopende groenten. Nu, 8 mei, staat het er zo bij:

Moestuintje 1, begin mei
Hmmm.. het ziet er zo uitnodigend uit vind ik zelf. Maar misschien ben ik, als hoofdtuiniertje hiervan, een beetje partijdig.
Zo te zien heeft de sla linksonder het een beetje zwaar langzamerhand. Het begint lekker te groeien nu, samen met de rucola ernaast, en het is duidelijk dat ze een beetje ruimtetekort beginnen te krijgen! Tijd om de kleinere plantjes er tussen uit te vissen en op te eten. De pronkbonen bij het hekje zijn allemaal opgekomen, zowel de struik- als de klimversie! Ik ben erg benieuwd naar deze plantjes. Ze schijnen erg mooie bloemen te geven. De (zelfbenoemde) suikerpeulen in het midden zijn lekker gaan groeien ook. Zoals gezegd in een vorige post wil ik echt heel graag dat ze het goed gaan doen, maar tot nu toe lijkt het er wel op!
Tussen de uien- en knoflooksprieten groeien er nog wortelen, rode bieten, wat rode sla, spinazie en 'rheinlander erwten', deze zijn allemaal opgekomen maar moeten nog wel flink groeien voor ze gaan opvallen.

De tweede moestuin heeft maar 6 vakjes en de kas staat er achter:

Moestuin 2, begin mei
Sla in de kas
De spinazie begint hier vooral flink te groeien (eindelijk want het is in februari al gezaaid) maar ook de uien, wortelen en zelfs de gezaaide lente-uitjes beginnen hun best te doen.
In de kas groeit de sla compleet buiten zijn boekje! Het is niet bij te houden. Bijna elke dag pluk ik er twee of drie grote bladeren vanaf, maar hij schijnt geen enkele moeite te hebben om die overnacht weer aan te groeien lijkt het!
Uiteindelijk denk ik dat ik mijn watermeloen plantjes in de kas ga zetten, dus half mei zal de sla toch in zijn geheel geoogst moeten worden om ruimte te maken. Toch een triest moment, want dit zijn de eerste groenteplantjes die ik in de tuin zelf gezaaid heb. Gelukkig heb ik een hele nieuwe lading verschillende soorten sla gezaaid in mijn derde moestuin. De nieuwe bakken!

Rechter moestuinbak. Verschillende soorten sla, andijvie, suikerbonen, radijs en chinese kool!

Dit is alleen de rechterbak, maar de linker heeft ook nog flink wat vakjes leeg (of groeiende). In deze bak laten alle gezaaide soorten hun groene kopjes zien! Wat een feest is dat altijd weer. Wel zijn ze zo teer en klein vergeleken bij de andijvie en chinese kool ernaast. Deze zijn duidelijk heel happy waar ze staan, want vergelijk ze maar eens met 8 (!) dagen geleden:

De rechterbak, 30 april
Bijzonder toch? Nou komt het wel mooi uit dat mijn tomatenplanten te lang in de kas hebben gestaan en dood zijn gegaan (ja, sneu he) want die 5 lege vakken in de linkerbak krijgen gewoon een paar andijvie's en kooltjes uit de rechterbak. Hoeven ze elkaar ook niet dood te drukken.

Nou dit waren de moestuintjes tot nu toe! Het is een lang verhaal geworden, maar het is toch ook leuk om al dat groens tevoorschijn te zien komen.
Tijd om de zon weer in te gaan op deze prachtige zondag in mei!








1 opmerking:

  1. wat een leuk blog en wat een lieve groene plantjes allemaal. En je kunt het nog eten ook!! Wat leuk dat je er zoveel plezier in hebt en ik doe zeker mijn voordeel met al je opmerkingen!

    BeantwoordenVerwijderen