vrijdag 29 april 2016

Ogen op de hemel

Ja! de regen is gestopt! Tijd om nog even de paar dingen te doen die ik gepland had voor vandaag. Waar ik me de hele dag aan geërgerd heb is het grote gat dat gegraven is door een buurtkat in mijn nieuwe kleine moestuinbakjes. Ik ben gelijk gaan puinruimen, en ik kon geen kattenpoep ontdekken. Morgen ga ik even plastic vorkjes kopen zodat ik ze eruit kan houden.

Ik heb er iniedergeval gelijk het raster op gezet, misschien had ik dat gelijk moeten doen..Het zag er weer mooi uit en natuurlijk kon ik het niet laten om er dan maar gelijk gebruik van te maken. Er waren 18 kleine vakjes om in te delen, en ik de linker 6 houd ik gereserveerd voor mijn lieve geduldige tomatenplantjes. Behalve 3 aan de rechterkant (je weet maar nooit wat ik nog verzin dat ik absoluut moét hebben) heb ik ze volgezaaid:


De gele stokkies: Dille, peterselie en radijs
De roze: Suikerpeultjes, ijsbergsla en radijs
De rode: Rode kropsla, pluksla en rucola

Nu ik toch in de tuin was ben ik gelijk even langs de rest gegaan. Het groeit lekker door ondanks de regen en de kou.
De tuinbonen groeien behoorlijk verder, maar misschien moet ik er een paar gaan opofferen om wat ruimte te maken voor de anderen.


Sommigen hebben wel echt te lijden onder slakkenvraat (neem ik aan), ik denk dat ik die er dan maar uit moet halen. Vooral de kleintjes.



Ik heb wel alvast de schaar gezet in sommige andere baby's. De uien waren weer een beetje volgegroeid en die heb ik wat uitgedund, de wortels leken wat meer ruimte nodig te hebben en het leukste (en spannendste) werkje waren de suikerpeultjes!

Ik wil zo graag dat deze het goed gaan doen! Ik weet nog niet eens hoe ze nou eigenlijk heten, behalve 'sugar bons' en 'peulen'.. ik heb ze dus maar gewoon zelf benoemd. Ze waren in groepjes van drie gezaaid, en het vergte wel even wat moed om telkens de zwakste twee te onthoofden. Ze hebben het allemaal zo goed gedaan! Volgens mij zijn ze gewoon allemaal boven gekomen..
Hoe dan ook, de stoerste 16 heb ik laten staan en deze mogen zichzelf de komende tijd gaan bewijzen.
Ik heb deze zelfde soort dus ook in de kleine moestuinbak gedaan, gewoon omdat ik ze zo leuk vind!

Twee dagen terug was ik gezellig logeren bij m'n moeder en heb ik gezien hoe ontzettend leuk haar doperwtplantjes het doen. Deze waren weer zo anders dan de tuinbonen en peultjes die ik heb, dat ik ze ook erg graag in mijn tuin zou willen hebben. Ook vind ik doperwten wel lekker en ik ben bang dat dat niet het geval zal zijn met tuinbonen. Gelukkig had ze nog een aantal over die ik kon lenen (ja het kan lenen zijn aangezien ze zelf weer nieuwe gaan aanmaken dit jaar..).

Wel las ik dat je ze het beste in april nog moet zaaien en niet veel later, dit omdat ze het niet zo goed doen in de zomer. Dit was nog een reden om toch maar de tuin in te gaan na de regen.
Ze zitten er in, ook weer per drie gezaaid in 16 holletjes. Nu maar lekker groeien. Ik heb geen flauw idee welk soort dit nou is en of het nou een flink klimmende is of niet, maar daar komen we dan nog wel achter.

Dat was de tuin voor vandaag, ik ga nu nog wat aandacht besteden aan mijn vensterbankbaby's en plantjes. De broccoli en bloemkool zijn mooi boven gekomen, dus die moeten mijn volste aandacht gaan krijgen de komende tijd. Ook heeft de courgette een groen kopje laten zien, en die wil ik toch wel heel erg graag in de tuin krijgen dit jaar!

Oh, en.. volgende week lekker weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten