zaterdag 25 juni 2016

JuniJungle!

Het was misschien een beetje slechte planning om begin juni al op vakantie te gaan. Maar wie had gedacht dat het moestuinieren zo ontzettend zou bevallen en dat het zo succesvol zou zijn? Ik in ieder geval niet. Het was dus even noodzakelijk om mijn tuintje te laten voor wat het was en mezelf in te stellen op tassen inpakken, niets vergeten en vervolgens het vliegtuig te pakken. We zouden maar 11 dagen weg zijn, maar 11 dagen is zeker het dubbele in moestuintijd aangezien alles de grond uitvliegt in de vroege zomer. Tegelijkertijd kan alles ook opeens verdorren mocht er een droge periode aankomen. Desondanks hadden we er toch maar voor gekozen om geen moestuinverzorger in te schakelen. Alleen de aardbeitjes, basilicum en een paar zaailingetjes gingen richting de oppas. De tuin moest het even een tijdje in z'n eentje zien te rooien.
Ik was ook wel benieuwd hoe ik het weer zou aantreffen. Mocht alles dood zijn zou het jammer zijn, maar juni is nog vroeg genoeg om nog een beetje opnieuw te beginnen. 

Hoe dan ook, een prachtige vakantie gehad! Maar op de terugweg in de auto kreeg ik het op m'n zenuwen.. hoe staat het erbij? Thuis aangekomen was de voortuin een onkruidfeestje geworden. Snel naar de achterdeur.. wauw! Wat een jungle! Het groen sprong me tegemoet. Dit had ik toch niet verwacht.. Ik ging snel naar buiten en het werd al snel duidelijk dat ik wel een dagje of twee nodig zou hebben om deze kluwe groene bende uit elkaar te halen. Alles had lekker gewoekerd (het onkruid niet eens zo erg, want daar was gewoon de ruimte niet voor), en alles groeide door elkaar heen. Maar wat een prachtig gezicht! 

De twee weken erna was er niet heel veel tijd om uren in de tuin te werken, maar beetje bij beetje werd het weer overzichtelijk en had ik mijn overgroene tuin weer toegeĆ«igend. Om de dag kan ik weer groente oogsten uit de tuin en dat blijft ontzettend bijzonder, en vooral ongelooflijk lekker. We raken nog verwend! Groente zal nooit meer hetzelfde zijn. 
Het was ook een bijzonder weer de laatste tijd, zon en warmte maar vooral veel regen. Op zich niet zo heel slecht weer voor de moestuin dus, maar ook zeker goed weer voor de slakken. Deze laten hun aanwezigheid dan ook duidelijk merken. Gelukkig is er genoeg voor ons allemaal, dus ik kom nog niet tekort. 

Nou, tijd voor een foto! Gezellig met z'n drieĆ«n in de tuin geweest net. 
Tuintje in de avond eind juni

De foto doet niet eens echt recht aan de hoeveelheid groen aan de linkerkant, maar als ik deze foto ga vergelijken met de laatste foto van de tuin op dit blog is het verschil wel erg groot!

De allergrootste verrassing die me te wachten stond waren wel mijn courgetteplanten. Ik heb vier 'normale' courgetteplanten, maar eentje is duidelijk meer happy en is ook een stuk groter gegroeid dan z'n broertjes. Hier hing dan ook mijn eerste eigen zelfgekweekte courgette aan. Deze, en een tweede, is ondertussen al lekker opgepeuzeld, maar deze topper is nog lang niet klaar!

De topcourgette aan het werk
Zoals te zien is hij een mooie grote courgette aan het maken, maar er hangen nog vier andere aan die ook flink snel aan het groeien zijn! Dit betekent dus elke week meerdere verse courgettes. Al helemaal omdat de andere drie planten ook courgettes aan het maken zijn.

Naast deze topper had ik nog twee andere planten geplant, waarvan ik in een vorige blog meldde dat ik niet 100% zeker was wat voor een planten het nou waren. Nu hebben ze alle twijfel bij me weggenomen, want kijk wat ze aan het maken zijn..

Patty Pan Squash
Zie je de gele knobbeltjes onder de bloem? Dat worden ook courgettes, namelijk Patty Pan courgettes. Volgens mij zij ik hardop 'Aaaaaaaw! zo cute!' toen ik ze ontdekte. Precies de vorm die ze nu hebben blijven ze behouden tot het eind, ze worden alleen nog een stuk groter natuurlijk. Zijn ze niet schattig?
Ook deze planten zijn weer heel erg happy, want aan elke plant worden er nu al drie courgettes tegelijk gemaakt. Even een note-to-self, deze planten waren in potgrond geplant en de overige courgettes gewoon in de grond. Het verschil is dus duidelijk te merken!

Hier staan ze dan, mijn vensterbankbaby's helemaal groot geworden:

Courgettes!
Bij terugkomst waren er naast de ontzettende leuke verrassingen ook twee planten te betreuren. Binnen had mijn 'lieveling' de citroenverbena het niet gered. Heel erg jammer, maar hij was echt niet meer te redden. Misschien ga ik hem weer kopen net voor de herfst (als ik hem dan nog ergens tegenkom) zodat ik ook lekkere thee kan maken als het kouder gaat worden.
Wat ook gelijk opviel was de dode aardappelplant. Dit was wel jammer, want de aardappeltjes hadden nog even door kunnen groeien, maar tegelijkertijd wist ik wel dat er wel iets te oogsten zou zijn. Het zou dus niet allemaal voor niets zijn geweest.
De lol die je haalt uit het schatgraven in de aarde op zoek naar bruine knolletjes! Ontzettend leuk! Zelfs al oogstte ik dus veel te vroeg in het jaar, nog steeds bleven er aardig wat knolletjes uit de aarde tevoorschijn komen. Klein, maar ontzettend gaaf en schoon en gezond uitziend.
Hieronder mijn uiteindelijke oogst uit die ene emmer:

Aardappelkrieltjes

Ze waren lekker hoor! Beetje olie erover, knoflook en kruiden en een uitje uit de tuin, zout en peper en hup in de oven. yummie!

Met al dat groen in de tuin is het leuk om nu langzamerhand wat kleur in de tuin te krijgen. De goudsbloemen zijn vandaag voor het eerst allemaal in bloei, en ook de mini-zonnebloemen beginnen nu echt iets geels te laten zien. Ook twee planten met hun grote bloembollen eraan die we hebben laten staan van de vorige bewoners laten zichzelf weer van hun beste kant zien, en hebben weer een reden gegeven om ze ook na dit seizoen kort te wieken maar niet weg te halen.

Kruidenhoekje in de bloei
Hierboven de kleine goudsbloemen op een rijtje, de (flink aangevroten) zonnebloemen erachter, de kruiden er omheen en ook te zien, rode rozen! Deze roosjes zijn een absolute verrassing geworden, want dit waren twee planten, op sterven na dood, die ik als 'last resort' had geplant in de tuin een paar maanden terug. Zie hier, ze staan heerlijk in bloei en hebben zelfs meerdere nieuwe takjes gemaakt. Wat een wondergrond is dit toch.

Mooie bloembollen
Goudsbloemen, aan 1 plant!
Hiernaast zijn de hoge goudsbloemen te zien, vooral de linkerplant doet erg z'n best en heeft een hele zooi bloemen gemaakt. Het wordt tijd dat ik er iets mee gaan doen, want ze zijn supergezond!
Een leuke link naar het recept en de how-to:
Calendulazalf zelf maken




Deze week ben ik van plan opnieuw flink te gaan oogsten, en ik heb daar nog ontzettend veel over te melden. Eerst de tuinbonen, toen de peultjes, de courgettes en nu komen ook nog de doperwtjes en de bietjes erbij! Ontzettend leuk en spannend allemaal. De tijd is nu op, maar de volgende update zal dus niet lang op zich laten wachten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten