woensdag 29 juni 2016

Oogsttijd

We zijn alweer halverwege het jaar. Langzamerhand beginnen er stukjes grond weer leeg te raken, en kan ik gaan bedenken wat ik eigenlijk de rest van het jaar nog in mijn tuin wil hebben. Het spreekt voor zich dat er rond deze tijd veel te oogsten valt! Aan het begin van het seizoen had ik vooral radijs, sla en spinazie. Nu zit ik vooral peultjes, tuinbonen, lente-uitjes, courgettes en bietjes te eten (natuurlijk samen met allerlei lekkere kruiden uit de tuin).
Aan het tuinbonen eten is echter nu een einde gekomen. Mijn kleine grote 'aliens' hebben veel lol, oogst en genietmomentjes bezorgd maar ze zijn op. Langzamerhand begonnen ze er steeds leger en slechter uit te zien, maar dat mag ook. Het wordt tijd om afscheid van ze te nemen.

Doei tuinbonen

Daar liggen ze dan, een bitterzoet moment. De laatste minimale oogst er afgehaald en toen de planten er maar uit gehaald. Doei aliens, tot volgend jaar!

Bij het groeirek had ik nu dus een plekje vrij. Ik mag nog tot eind juni bonen zaaien dus dat heb ik maar gelijk gedaan. Hier zie je ze op een rijtje, met drie boontjes per keer. Mochten er meer dan 1 ontkiemen per plek, dan knip ik die nog weg. Ik heb wel geleerd dat het echt niet te vol moet worden om niet het overzicht te verliezen!

Nieuwe lastminute-boontjes
Deze soort bonen heb ik al een maand terug eerder gezaaid. Ze doen het lekker, maar wat worden ze hoog! Daar had ik me flink op verkeken. Al heel snel kwamen ze boven het groeirek uit. Mijn moeder gebruikte voor deze soort bonen gewoon lange stokken en daar leken ze heel happy mee. Dat idee is dus gelijk gepikt en nu er twee palen achter het rek staan maken ze er ook gelijk flink gebruik van (en terwijl ik dit typ zijn ze al een flink eind gegroeid tot aan de topjes ervan..).

 
Scarlet Runner Beans
Ik ben wel benieuwd wanneer ze nou eens die bonen gaan maken, want ze lijken het vooral erg druk te hebben met naar de zon toe groeien. Ik denk dat ik, zodra ze echt weer voorbij de top gaan groeien, de top van de plant ga knippen. Dit heb ik ook gedaan met de doperwten, peulen en tuinbonen, het schijnt goed te zijn voor de vruchtproductie (en houdt de groei in toom).

Nu ik het toch al heb over de peulen en doperwten, tijd om daar de voortgang in te laten zien. Ik heb op twee plekken peultjes staan. De eerste plek is in de buurt van het groeirek. Ik had in een vorige post gezet dat ze niet heel hoog zouden worden.. ahum.. ook had ik gemeld dat de peultjes zo van de struik te plukken zouden zijn, maar het blijkt dat dat toch wel giftig is. Dus daar zie je maar weer, ik moet nog heel wat leren. Maar het goede nieuws is, ze zijn wel groot maar wat leveren ze veel en wat zijn ze lekker!

Peultjes

Als je goed kijkt kan je al wat peultjes zien hangen, maar ik geloof dat deze foto is genomen nadat ik al heel wat had geplukt. De tweede plek waar ik deze planten heb staan is in de kleine moestuinbakjes. Op de volgende foto zie je hoe de bakken er nu bijstaan. Er is al veel uitgehaald, maar de peulen nemen nog een duidelijk prominente plek in.

Bakjes in juni

Er staat ook nog een andijvie in. Ik heb net zijn laatste broer eruit gehaald en ingevroren, en deze moet er zelf ook snel uit voordat hij gaat doorschieten. Maar ik moet zeggen, hij ziet er prachtig uit!
De peterselie en de dille in het midden zijn niet superspannend, maar ze doen het nog. Ook staat er nog een nieuw slatje in zodat ik salades kan blijven maken. Op het hoekje staat nog een witte kool plant. Ik ben geen witte kool fan, maar hij doet het wel erg leuk en is heel gelukkig met zijn plekje dus hij mag blijven!
Voorin had ik drie mooie lege plekjes. Tijd om weer wat nieuws te zaaien! In de twee linkervakjes heb ik wortelen (de normale soort) gezaaid, en ernaast een vakje met spinazie. Op zich zijn deze bakken wel even prima zo, zodra de andijvie en de peultjes eruit zijn kan ik wat voor de herfst gaan zaaien.
Hier nog een mooie foto van de reuze andijvie die ik er uit gehaald heb:

Andijvietje

Terug naar de peultjes. Het is opvallend hoeveel die planten blijven leveren! Zolang ik lekker blijf plukken maken ze elke keer met een supersnel tempo een nieuwe lading voor me. Zo krijg ik dus, samen met wat andere groentetjes, twee tot drie keer in de week een oogst als dit:





Ziet er toch wel smakelijk uit hè? Zijn ze ook! Dat was misschien toch ook een grote verrassing voor me. Ten eerste dat het überhaupt in mijn grond wil groeien, maar zeker ook dat het zo ontzettend lekker is. Je proeft dat het jonge en verse groentes zijn. Knapperig, zoet en smaakvol.

Goed, ik heb geen flauw idee hoelang de peulen nog blijven leveren, maar zolang het nog duurt geniet ik er van.
De volgende op de oogstlijst zijn de doperwten! Ze beginnen als peulen, maar worden al heel snel veel dikker. Ik heb er nog geen geoogst, maar het zal niet lang meer duren want aan 1 plant worden ze al aardig bol!
Ook de doperwten heb ik op twee plekken staan. Ook deze zouden niet zo hoog worden, maar de meter hebben ze makkelijk gehaald. Ik gok wel dat ze verder niet meer groeien, en vanaf nu alleen maar hun energie gaan stoppen in het maken van erwtjes.
Dit zijn ze! (de foto's zijn wat wazig, sorry daarvoor).


Dikke dopjes!
De planten hangen al lekker vol zoals je wel een beetje kan zien. Ik had nog een leuke foto van de mini-erwtjes in de maak:
Zie je ze zitten, netjes op een rijtje? Yumm, lekker dik worden jongens!

Wat ik nog niet genoemd heb is wat er nu in m'n kleine kasje zit te groeien:
Kasplantje
Het ziet er wat verwarrend uit, maar het zijn drie planten, namelijk de watermeloenen! Leuk experiment, wat hoogst waarschijnlijk niet helemaal gaat lukken. Het is gewoon wat te koud ervoor, zelfs in de kas. Maar tot nu toe lijken ze iniedergeval gezond genoeg. Ze worden met hun drietjes veel te groot voor deze ene kas, dus ik moet er wel twee uithalen op een gegeven moment. Dat blijft wel lastig, vooral omdat ze het alle drie zo leuk nog doen.
Aan alle drie de plantjes zijn bloemetjes gekomen, en aan de grootste plant hangen al twee bolletjes te groeien. We zullen zien! To be continued..







1 opmerking:

  1. Wat is het toch een leuk blog! Die fotoos zijn om te snoepen. En dat wortelbolletje! Je zou hem zo oppeuzelen! Schattig! Alles is even leuk en het ziet er heel gezond uit! Doe jezelf en de lezer van je blog een groot plezier door zo door te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen